Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti i Sveučilište u Zadru
pozivaju Vas na
Međunarodnu znanstvenu konferenciju
The 14th International Child and the Book Conference (CBC2019):
Beyond the Canon (of Children’s Literature)
S onu stranu kanona (dječje književnosti)
8. – 10. svibnja 2019.
i na poslijekonferencijski skup
Children’s Literature Scholarship in Europe
11. svibnja 2019.
Zadar, Hrvatska
Međunarodna znanstvena konferencija The Child and the Book [Dijete i knjiga] prvi je puta održana 2004. godine u Londonu. Nakon toga, održana je u različitim državama (još dva puta u Ujedinjenom Kraljevstvu Velike Britanije i Sjeverne Irske, a jedan put u Belgiji, Turskoj, Sjedinjenim Američkim Državama, Kanadi, Norvešoj, Italiji, Grčkoj, Portugalu, Poljskoj i Španjolskoj). Okuplja znanstvenike i stručnjake koji se bave dječjom književnošću i književnošću za mladež kako bi izmijenili iskustva, spoznaje i znanja te na taj način pridonijeli proučavanju toga interdisciplinarnoga područja. Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti (HIDK) i Sveučilište u Zadru organiziraju 14. izdanje konferencije u svibnju 2019.
Glavna tema konferencije otvara pitanja koja se nastavljaju na novija istraživanja o kanonu dječje književnosti, a naglasak stavlja na situaciju isključenosti iz kanona, odnosno na djela, književne pojave i s njima povezane oblike umjetničkoga izražavanja, koji ostaju s onu stranu kanona. Kanonskim se djelima dodjeljuje visoka vrjednosna ocjena te se podrazumijeva njihova važnost za različite sfere ljudskoga postojanja, podjednako na osobnoj i na društvenoj razini. Istodobno, izvan toga kruga ostaju i nastaju književni i srodni sustavi koji pripremaju nove početke i s vremenom utječu i na kanon. Popularna književnost i sama dječja književnost primjeri su književnih sustava koji omogućuju istraživanje novih područja i pružaju se preko svojih granica često stvarajući nova značenja i istražujući inovativne moduse izražavanja. Želimo također potaknuti razmišljanja o položaju dječje književnosti u odnosu na književni kanon općenito i skrenuti pozornost znanstvenika na često odricanje umjetničke vrijednosti dječjoj književnosti u cjelini, pri čemu joj se pripisuje posvemašnja utilitarnost. Takvi stavovi postavljaju dječju književnost s onu stranu središnjega kanona, kako nacionalnoga, tako i internacionalnoga. U žarište stavljamo granični položaj dječje književnosti, slikovnice, književnosti za mladež i srodnih sustava koji obogaćuju svijet dječje kulture i ekvilibriraju na tankoj granici između priznavanja i osporavanja. S druge strane, u središte zanimanja stavljamo djela namijenjena djeci koja se nalaze s onu stranu kanona dječje književnosti, razmatramo kako prelaze imaginarnu granicu prihvaćanja i odbijanja u jednom ili drugom smjeru, te želimo istražiti što sve utječe na te procese i na koji način te kako se na njih može gledati i u dijakronijskoj perspektivi.
Polazeći od takvih pitanja, posvetit ćemo se sljedećim okvirnim temama uz koje nudimo i podteme, kao moguće smjernice; napominjemo da se sve teme mogu odnositi i na književnost za mladež:
- Dječja književnost u kanonu nedječje književnosti
- umjetnička vrijednost i(li) utilitarnost
- zastupljenost dječje književnosti u povijesnim pregledima
- trendovi
- stavovi i percepcija dječje književnosti
- uvjeti pripadnosti općem kanonu: konvencije
- Čimbenici koji utječu na oblikovanje kanona dječje književnosti
- povijesni, politički, ideološki i društveni konteksti
- širi kulturni kontekst i mediji
- slika djeteta i djetinjstva
- obrazovanje
- književne institucije (lektira, nagradne knjige, urednici, lektori, nakladnici, književni časopisi, književna kritika)
- književna znanost
- utjecaj rata i mira na oblikovanje kanona
- Kanon dječje književnosti i zaboravljeni naslovi: kriteriji i razlozi uvrštavanja i izostavljanja
- dječja književnost i popularna književnost
- poezija za djecu i stihoklepstvo
- zaboravljene autorice i autori
- hrvatski kanon dječje književnosti prije i nakon Drugoga svjetskoga rata
- cenzura, autocenzura, subverzivnost, tabui i njihov utjecaj na uvrštavanje u kanon
- autorska osobnost (odgovornost, etičnost) i status negovih/njezinih djela u kanonu dječje književnosti
- Kanon dječje književnosti i književnost za mladež: odnosi, podudaranja, razlike
- oblikovanje žanrova i vrsta dječje književnosti i književnosti za mladež
- povijesna perspektiva
- književnost za odrasle, dječja književnost, ukriženi tekstovi
- teme dječje književnosti i književnosti za mladež
- humor i tragičnost, dosadno i zabavno, ozbiljnost i neozbiljnost…
- Prevoditeljske i nakladničke prakse s obzirom na kanon dječje književnosti i književnosti za mladež
- uspostavljanje književnih i kulturnih kontakata
- status dječjih klasika
- trendovi: polazne i ciljne kulture
- prevođenje slikovnica: kanonski/nekanonski status
- utjecaj književnih nagrada
- Nacionalni i nadnacionalni kanon dječje književnosti i percepcije vlastite i drugih kultura o nacionalnim kanonima
- odnos nadnacionalnoga i nacionalnoga kanona, njihove podudarnosti i razlike
- odnos različitih nacionalnih kanona međusobno i u odnosu na nadnacionalni kanon dječje književnosti
- mjesto regionalne dječje književnosti u kanonu
- slike o drugima u dječjoj književnosti prije i nakon Drugoga svjetskoga rata
- istok/zapad, sjever/jug
- oblikovanje kolektivnih i osobnih identiteta i kanon dječje književnosti
- Kanonske ilustracije i slikovne (re)interpretacije dječjeknjiževnih klasika
- vizualni identiteti junaka dječje književnosti
- kanonske ilustracije u prijevodima dječje književnosti
- izvorne ilustracije i njihove važnosti za značenjski postav djela
- autorski parovi u kanonskim djelima za djecu i mladež
- Čitateljske prakse i kanon dječje književnosti
- lektira i kanon
- čitanje u slobodno vrijeme
- školsko čitanje
- čitanje na stranim jezicima
- knjižnice i čitateljske navike
- razvijanje autonomnih čitatelja kroz kanonska djela
- Adaptacije kanonskih djela dječje književnosti i književnosti za mladež
- filmske, dramske, slikovničke i druge adaptacije pripovjedne dječje književnosti i književnosti za mladež
- interaktivne adaptacije i novi mediji – uloga čitatelja
- prvi susret s djelom kroz adaptaciju i utjecaj na čitateljske navike
- Kanon kulture dječjega svijeta: književnost, druge umjetnosti, višemodalnost, novi mediji…
- određenje kanona kulture dječjega svijeta: što spada u kanon?
- kanon kulture dječjega svijeta (i svijeta mladih) i dječja kultura s malim„k“ i velikim „K“
- glazba, likovna umjetnost, igrokazi, lutkarstvo… i kanon
- intermedijalnost i intertekstualnost kao poveznice i kanonska djela
- računalne igre i kanon
Službeni su jezici hrvatski i engleski.
Drugi poziv s molbom za registraciju i sažetke, kao i podrobnije informacije o Konferenciji uslijedit će u rujnu 2018.
Novosti o konferenciji mogu se pratiti na službenim stranicama udruge HIDK: www.hidk.hr i same konferencije: http://cbc2019.hidk.hr/, a upiti se mogu uputiti na sljedeće elektroničke adrese: childbook2019@gmail.com, narancic-kovac@ufzg.hr, rbacalja@unizd.hr.
U ime Organizacijskoga odbora:
Smiljana Narančić Kovač i Robert Bacalja